Leerlingen worden niet slimmer door het spelen van een spel!

Ik ben het laatste jaar veel bezig geweest met gamification. Dat wil zeggen het gebruiken van ‘motivatie-elementen’ uit videogames om de speler meer te betrekken en te motiveren. Je doet dit door deze elementen, zoals bijvoorbeeld directe feedback, beloning, uitdaging uit de context van een game te halen en in de ‘normale’ lessituatie in te voegen. Dit is veelbelovend… tenminste als het goed gedaan wordt.

 

Nog vaak wordt gamification verward met serious games of videogames, zoals het leren van educatieve apps en spelletjes op tablets. En natuurlijk ik moet toegeven dat veel van deze apps en spelletjes er ook erg aantrekkelijk uit zien. Ik snap heel goed dat leerlingen het leuk vinden om hiermee te leren, maar… hoewel ik graag positief wil zijn, wil ik toch een beetje mijn zorg uitspreken in dezen.  Laat u alstublieft niet te veel imponeren door het aanlokkelijke uiterlijk van educatieve apps en spelletjes. Er is namelijk een ding dat u moet weten:

 

Leerlingen worden niet slimmer door het spelen van een spel!

 

En nu een beetje nuanceren. Leerlingen worden niet slimmer van het spelen van louter het spel. Tenminste niet als de game of de app in kwestie geen directe feedback heeft ingebouwd op de leeraanpak. Natuurlijk wordt er wel degelijk feedback gegeven op het antwoord: is het gegeven antwoord of de oplossing correct of niet en misschien wordt ook nog een uitleg gegeven bij het waarom van het wel of niet correct zijn van het antwoord. Echter:  veel belangrijker is dat feedback en tips worden gegeven over de gehanteerde strategie om tot de oplossing of uitkomst te komen.

 

In de meta-cognitie (ofwel het leren over het eigen leren) en in het kunnen bijsturen van het eigen leren, het monitoren van het leren en kunnen bijsturen wanneer nodig door bijvoorbeeld van strategie te wisselen, ligt de sleutel tot echt leren.

 

Tijdens mijn bezoek aan de breinproductendag in december in de Jaarbeurs te Utrecht, waarbij neurowetenschappers en docenten die hebben samengewerkt om de bevindingen uit hersenonderzoek in te zetten in scholen om leerlingen hiervan te laten profiteren, werd ik gesteund in deze gedachtenlijn. Apps en games die feedback geven over aanpak/strategie zorgen voor (veel) meer leereffect dan apps en games die louter feedback geven over het antwoord.

 

En dit geldt ook voor het ‘gewone’ leren in de klas. Te veel lestijd gaat naar het bespreken van de antwoorden, wat hopelijk aangevuld wordt met hoe de leerling tot het antwoord gekomen is. Dit laatste, de aanpak of strategie om tot de oplossing/het antwoord te komen, zou de meeste aandacht moeten krijgen EN probeer daar als docent aan toe te voegen welke alternatieve strategieen er zijn. Zeg eens: oke, maak de opgave nu opnieuw en probeer deze strategie nu eens. Laat de leerlingen hier op reflecteren. Zo breiden leerlingen hun handelingsreportoire uit als het gaat om leren en studeren en dit is wat nodig is als voorbereiding op leren en werken in de 21ste eeuw.

 

Veel succes en plezier met lesgeven in dit nieuwe jaar!

 

05-01-2015

Reacties

Reactie toevoegen

Naam
E-mail
Bericht