Vijf acties om leeropbrengsten te maximaliseren

Steeds meer scholen van VO tot WO vragen me hen te ondersteunen bij het professionaliseren van docenten op didactisch gebied. Wanneer een school wil inzetten op het maximaliseren van de leeropbrengsten door haar leerlingen, dan is de meest effectieve investering inderdaad de professionalisering van het docentencorps. Net als artsen op de hoogte dienen te zijn van nieuwe, betere medicijnen dienen docenten op de hoogte te zijn van nieuwe kennis over de werking van het brein (aandacht, geheugen, veiligheid etc.) en hoe deze toe te passen in de klas als onderdeel van hun professionele plicht.

 

Echter docenten kunnen de leeropbrengsten niet maximaliseren als studenten hun brein niet voorbereiden op leren en op die manier hun een duit in het zakje doen. Hun brein moet immers leren. Dit vraagt een om nieuw niveau van voorbereiding van de student/leerling. Dit gaat verder dan het huiswerk, dat inhoudelijk en specifiek is voor een vak. Het gaat er om dat leerlingen/studenten zorgen voor een goed onderhoud van hun belangrijkste instrument om te leren, namelijk hun brein. Scholen en docenten kunnen hen hierbij helpen door leerlingen/studenten te informeren over de vijf belangrijkste maatregelen hij/zij zelf kan nemen, namelijk:

 

  • 1.     Beweging en Leren
  • De vroege mens liep zo’n 14 km per dag. Dat is voor de meeste studenten niet meer haalbaar, maar het aanmoedigen van sport en beweging is een goed idee. De positieve effecten van aerobe oefening zijn overtuigend. Niet alleen wordt beter onthouden en ontstaan meer neuro-verbindingen in het brein (en wordt de student dus slimmer). Ook zorgt het voor stress verlaging, een positievere gemoedstoestand, meer geduld, een betere concentratie en meer motivatie.

     

  • 2.     Slaap en Leren
  • Gedurende de dag neemt een geheugengebiedje in het brein (de hippocampus) informatie op, die gedurende slaap doorgestuurd wordt naar die delen van het brein waar deze informatie thuishoort. Herinneringen worden dan ook gevormd tijdens slaap. Adolescenten hebben een ander bioritme. Melatonine afgifte vindt pas later op de avond plaats, waardoor ze pas rond een uur of 23.00 moe worden. Ze moeten wel rond 07.00 weer op. Dit komt neer op een nachtrust van 8 uur in het meest gunstige geval, maar meestal minder. Dit terwijl het adolescenten brein tussen de 9 en 10 uur slaap nodig heeft. Slaaptekort leidt tot een ‘shut down’ van het brein, er wordt geen informatie meer opgenomen. Daarnaast leidt het tot verminderde: aandacht, cognitieve capaciteit en geheugen en meer risicovol gedrag en een verminderde impulscontrole.

     

  • Hydratatie en Leren
  • Water is essentieel voor neuro-activiteit. Tijdens slaap verliezen we bijna een liter water puur door ademhaling. Dus ’s ochtend ben je een beetje uitgedroogd. Dit zorgt voor verminderde breinactiviteit. Meteen drinken bij het opstaan is daarom belangrijk. Ook gedurende de dag slokjes water is effectiever voor optimale hydratatie dan om de zoveel uur een glas water achter elkaar drinken. Water heeft de voorkeur boven andere drankjes.

     

     

  • Dieet en Leren
  • Een gezonde voeding bestaat uit een juiste balans tussen complexe koolhydraten, onverzadigde vetten en voldoende eiwitten. Er moet uitgekeken worden met suiker en zout. Wanneer een student te veel suikerrijke voeding of voeding welke bestaat uit enkelvoudige koolhydraten tot zich neemt, zal dit leiden tot een verzwakte concentratie en aandacht en meer fluctuaties in stemming. Vooral energiedrankjes zijn funest. En zout zoals we weten droogt uit en heeft bovendien veel negatieve effecten voor orgaanfuncties.

     

  • Zuurstof en Leren
  • Zuurstof en glucose zijn het belangrijkst voor het goed functioneren van ons brein. Wanneer we zorgen voor een goede voeding, waarbij ook tijdig gegeten wordt, zit het goed met de glucosevoorziening. Voldoende zuurstof krijgen we door goed te ademen. Ademen doen we allemaal, maar goed ademen is een ander verhaal. De dag starten met tien keer diep - via de buik - te ademen, de adem enkele seconde vasthouden en uit te ademen is een mooie manier om rustig te worden en te zorgen voor de zuurstoftoevoer naar ons brein.

     

    Ik zou iedere school willen aanraden aan het begin van het schooljaar een programma aan te bieden waarbij studenten/leerlingen leren over hoe zij kunnen zorgen voor een uitgerust en leerbereid brein. U kunt mij benaderen bij vragen en advies over hoe u studenten kunt helpen om zichzelf te helpen op deze vijf gebieden of het verbeteren van hun algemene studievaardigheden.

     

    20-05-2015

    Reacties

    Reactie toevoegen

    Naam
    E-mail
    Bericht