Love2Learn
Ik wil slimmer leren
Love2Teach
Ik wil slimmer opleiden
« Terug

De top 5 bepalende factoren voor leersucces

08 - 10 - 2013 - Didactische aanpak in de klas

Drs. Linda Luchtman – leerdeskundige, Love2Learn

Morgen begint mijn eerste werkdag weer. Voor mij is de zomerperiode, net als de kerstvakantie, een periode van bezinning en van lezen. Dat wil niet zeggen dat ik elk boek dat ik door het jaar heen aanschaf van kaft tot kaft lees, maar in ieder geval scan en op sommige delen “blijf hangen”. Een van die boeken is het nieuwste boek van John Hattie: Visible Learning for Teachers-Maximizing Impact on Learning. Hattie heeft een meta-analyse uitgevoerd (dat wil zeggen honderden onderzoeken bekeken en daar conclusies uit getrokken) en bekeken welke docent interventies het meest effectief zijn voor de (academische)prestatie van de lerende. Zijn belangrijkste boodschap is, dat wanneer opleiden en leren zichtbaar wordt gemaakt, de kans groter wordt dat de lerende beter zal presteren. Om leren en opleiden zichtbaar te maken, is het van belang dat de docent zich opstelt als ‘(formatieve) beoordelaar en activator’ in het leerproces.

 

Nu werk ik regelmatig met docenten uit het VMBO en MBO (en heb ik zelf naast mijn onderwijskunde, ook een PABO achtergrond) en wat me altijd opvalt is hoe goed deze docenten het voor hebben met de leerlingen. Ze willen het graag goed doen voor de leerling, zeker in het groene onderwijs heb ik vele docenten getroffen met wat we noemen “hart voor de zaak”. Wat me tegelijkertijd opvalt is, dat zeker bij de lagere niveaus, de verwachting van wat de leerling zelfstandig aankan niet zo hoog is. Als gevolg daarvan zie ik docenten al heel snel “ingrijpen”, “helpen”. Hoe goed deze intenties ook bedoeld zijn, en ik weet dat ze goed bedoeld zijn, uiteindelijk helpt het de leerling vaak niet in zijn/haar ontwikkeling en zijn gevoel van eigen waarde en verantwoordelijkheid voor het eigen leren.

 

Het niveau, IQ, sociaal-economische of culturele achtergrond van de leerling zijn niet zo doorslaggevend voor hoeveel de lerende leert en vordert,  als de interventies van de docent. Oke, lees het nog maar eens…jouw interventies zijn meer bepalend voor leersucces dan waar een lerende staat of vandaan komt. Waar deze staat is slechts het beginpunt en bepaalt niet waar de lerende naar toe kan gaan. Hoe deze zich kan ontwikkelen. Misschien weet je dit al, maar geloof je dit ook echt? Ben je hier echt van doordrongen en handel je hiernaar?

 

Je handelt door het inzetten van specifieke didactische interventies. Hattie heeft onderzoeken naar honderden van deze interventies bekeken en de meest krachtige op een rij gezet. Deze vijf staan in de top, als het gaat om het effect dat het heeft op het leersucces van studenten:

 

  • 1.   Zelfbeoordeling van studenten
  • Als je lerenden vooraf vraagt om in te schatten welk cijfer ze gaan krijgen voor een toets, dan blijken ze een heel accurate inschatting te kunnen maken. Laat ze uitspreken vooraf aan een toets, hoe ze denken dat ze deze gaan maken. Neem deze verwachting vervolgens aan als informatie die je kunt gebruiken om ze te helpen te presteren boven hun eigen verwachtingen door ze het vertrouwen geven, de vaardigheden en strategieen om uit te stijgen boven hun eigen potentieel.

     

  • 2.   Hoge verwachtingen van leerprestaties
  • Hierop aansluitend gaat het niet alleen om de verwachtingen die de lerenden over zichzelf uitspreken, maar ook om de verwachtingen die jij over hun prestaties uitspreekt. Zowel lerenden, docenten als ouders hebben soms de valse overtuiging dat het “goed” zijn in een vak aangeboren is en zich maar moeten neerleggen bij het gegeven, dat zou nu eenmaal niet zo goed zijn in wiskunde bijvoorbeeld. Het als docent benadrukken dat door oefenen, erin geloven en stap-voor-stap eraan werken je er gaat komen, zorgt voor een ‘growth mindset’. Docenten met een growth mindset, zorgen voor feedback op inzet en niet op resultaat.

     

  • 3.   Duidelijkheid in verwachtingen en aanpak
  • Hierbij gaat het er om dat de docent duidelijk is over wat de resultaten van het leren moeten zijn als het gaat om vaardigheden, kennis en/of houdingen en van de leerling/student. De succescriteria, dus wanneer ze het goed doen, moeten helder zijn voor de lerenden. Ook moet voor de lerenden helder zijn via welke leeractiviteiten ze de leerdoelen gaan bereiken en hoe ze zelf kunnen bepalen of ze op de goede weg zijn.

     

  • 4.   Uitdagende leeractiviteiten aanbieden
  • Een uitdagende leeractiviteit, is alleen een activiteit waarvan de lerende het gevoel heeft dat deze niet gemakkelijk, maar wel te doen is. Het gevoel dat de taak ‘wel te doen is’, hangt af van de voorkennis en ervaringen waarover de lerende al beschikt voorafgaand aan de taak. De enige manier dat de lerende de uitdaging als een niet te groot risico ervaart om te falen, is er voor de leerling te zijn als deze hulp nodig heeft en het leereffect/het nut van fouten te laten inzien. Het veranderen van de focus van de lerende naar de uitgevoerde taak en het aanreiken van strategieen om van deze fouten te leren, maakt dat de lerende de volgende keer het risico weer durft aan te gaan en echt leert.

     

  • 5.   Geven van formatieve beoordeling (feedback)
  • Formatieve beoordeling of assessment gaat over alle activiteiten die gebruikt worden voor het meten van de vorderingen die de lerende maakt (in relatie tot de leerdoelen) gedurende het leerproces zelf. Dus niet aan het eind en er wordt geen cijfer gegeven. Hoe groter de uitdaging (zie punt 4), hoe groter de kans dat de lerende feedback zal zoeken en nodig hebben, om te bepalen of hij/zij op de goede weg is. Het is belangrijk dat de docent aangeeft of de lerende op de juiste weg is en de ‘uitdaging’ met success zal volbrengen en ook heldere bijsturing geeft wanneer dit niet het geval is.

     

    De boodschap van dit blog is: Gooi eventuele ideeen over dat sommige deelnemers te zwak of te ongemotiveerd zijn om de beoogde leerresultaten te bereiken overboord. Ga uit van je eigen kracht en positieve invloed als docent, van je eigen vaardigheid om lerenden vooruit te helpen en communiceer aan ze hoe je dat gaan doen, wat je van ze verwacht en hoe hun success eruit zal zien. Zo wordt het jou en degenen die jij opleidt het meest voldoening gevende schooljaar ooit!

     

    Ik zal de komende tijd af en toe een van deze interventies eruit halen en uitgebreider beschrijven, met praktische tips over welke didactiesche strategieen je kunt inzetten.Dus als je hier in geinteresseerd bent, stuur dan een e-mail naar: info@love2learn.nl

    Vond je het interessant? Deel deze blog dan met anderen
    « Terug

    Laat een reactie achter

    Naam
    E-mail (verplicht, niet openbaar)
    Bericht
    Disclaimer

    Gratis
    Ebook

    Meld je aan onder
    "Inspireer mij!" en
    ontvang GRATIS het
    E-book "De 3 sleutels
    naar minder werkdruk
    en meer werkplezier
    ".

    boek

    Inspireer mij!

    Slimmer opleiden tips
    Slimmer leren tips
    Nieuwste ontwikkelingen

    Bedankt voor uw inschrijving. U kunt de E-book hier gratis downloaden! Veel plezier er mee!
    Gratis Aanmelden

    7

    stappen
    slimmer studeren

    Verbeter je cijfers met deze online videotraining.