Love2Learn
Ik wil slimmer leren
Love2Teach
Ik wil slimmer opleiden
« Terug

Wat is beter een mes of een lepel?

22 - 10 - 2013 - Vrouwen- en Mannenbrein
Drs. Linda Luchtman – leerdeskundige, Love2Learn
Als het gaat over mannen en vrouwenbrein dan zien we dat in het begin van het onderzoek hiernaar, zo’n 100 jaar geleden door de duitse onderzoeker Paul Julius Mobius, vooral werd gekeken naar de omvang van het brein. Bij mannen is deze groter dan bij vrouwen, ook wanneer het effect van lichaamslengte wordt weggehaald. Dus een man van 1.80 zal een iets groter brein hebben (zo’n 8-10%) groter dan een vrouw van dezelfde lengte.

Nu is uit een recente studie van Harvard Medical School onder adolescenten wel gebleken dat er bij mannen een relatie is tussen de grootte van het brein en IQ, maar bij vrouwen is deze relatie er niet. Het vrouwen en het mannenbrein zitten fysiologisch anders in elkaar:

vrouwen hebben meer bloedtoevoer per gram hersenweefsel dan mannen
in sommige delen van het brein, hebben vrouwen grotere hersencellen die meer informatie ontvangen dan dat bij mannen het geval is.
voor verschillende taken laten brain imaging studies zien dat vrouwen voor de uitvoering van die taken de hogere delen van het brein (cerebrale cortex) gebruiken, terwijl mannen daar de meer ‘primitieve delen’ van het brein voor gebruiken, zoals de globus pallidus, de amygdala en de hippocampus. Denk bijvoorbeeld aan het praten over gevoelens. Hier zal ik in een op een later moment meer over vertellen.

Het komt er dus op neer dat het mannen en vrouwenbrein anders georganiseerd is. De vraag welk brein beter is, dat van vrouwen of mannen is net zo nuttig als vragen wat is beter een mes of een lepel? De vraag die dan gesteld moet worden is beter voor wat? Voor een stuk vlees doorsnijden is een mes beter, maar voor het eten van een kop soep een lepel. En dat geld took voor het vrouwen en mannenbrein. Mannen zijn beter in het uitvoeren van bepaalde taken en dat geldt voor vrouwen ook. Deze analogie kunnen we doortrekken naar het onderwijs. Als we leerlingen hebben die beschikken over een lepel, dan kunnen we die beter de soep laten eten en de leerlingen met een mes het vlees laten doorsnijden in plaats van ongeacht of ze een lepel hebben of een mes ze beide dezelfde taak laten doen op dezelfde wijze.

Je kunt jongens en meisjes dus hetzelfde vak leren, maar een andere aanpak kiezen omdat het instrumentarium waar ze het vak mee “aanvliegen” anders is. In een ander blog zal ik hier op ingaan met concretere voorbeelden.

Linda Luchtman
Uw partner in Leren

Bron:
Sax, L. (2005). Why gender Matters: what parents and teachers need to know about the emerging science of sex differences. New York: Three Rivers Press
Vond je het interessant? Deel deze blog dan met anderen
« Terug

Laat een reactie achter

Naam
E-mail (verplicht, niet openbaar)
Bericht
Disclaimer

Gratis
Ebook

Meld je aan onder
"Inspireer mij!" en
ontvang GRATIS het
E-book "De 3 sleutels
naar minder werkdruk
en meer werkplezier
".

boek

Inspireer mij!

Slimmer opleiden tips
Slimmer leren tips
Nieuwste ontwikkelingen

Bedankt voor uw inschrijving. U kunt de E-book hier gratis downloaden! Veel plezier er mee!
Gratis Aanmelden

7

stappen
slimmer studeren

Verbeter je cijfers met deze online videotraining.