Love2Learn
Ik wil slimmer leren
Love2Teach
Ik wil slimmer opleiden
« Terug

Elke school zou het leren over je eigen leren moeten opnemen in het curriculum

05 - 11 - 2013 - Leren Leren

De eerste periode school zit er op en we starten met de tweede periode. Sommige leerlingen zullen er naar uitzien en anderen niet. Dit heeft onder andere te maken met de zogenaamde growth of fixed mindset, die de leerling in de loop der jaren heeft ontwikkeld. Leerlingen met een growth mindset hebben het geloof dat ze zich kunnen ontwikkelen. Carol Dweck (2006) zegt hierover: mensen met een growth mindset preseteren het best wanneer ze hun grenzen moeten verleggen om de taak te volbrengen en nog slimmer te worden. Een voorbeeld van een leerling met een fixed mindset heeft gedachten als: “ik kan niet goed leren” of “wiskunde is niet mijn ding”. Ze denken dat als iets zo is, het dan ook zo blijft. Een growth mindset is echter aan te wakkeren en hierin ligt een belangrijke taak bij de docent. Vrijwel iedereen kan bijna alles leren, mits de juiste aanpak en begeleiding.

Een krachtige start is het stellen van uitdagende doelen, waarbij samen met de leerling concrete criteria bij die doelen worden vastgesteld. De leerling heeft dan een duidelijk beeld van wat hem te doen staat. Daarnaast is het belangrijk dat leerlingen weten waarom het belangrijk is juist die activiteiten te doen en wat je er mee kan “in het echte leven”.

Wanneer doelen gesteld zijn en leerlingen begrijpen waarom ze aan de slag gaan met bepaalde vaardigheden, is het aan de docent om te zorgen voor een duidelijke volgorde van taken, waarin de leerling kan werken aan het ontwikkelen van de vaardigheid. Hij laat de complexiteit van de oefeningen met de vaardigheid geleidelijk toenemen en de hoeveelheid begeleiding neemt af. Een heel belangrijk onderdeel tijdens dit proces is terugkoppeling van de docent en mede-leerling(en).

Daarnaast zal de leerling vooraf, tijdens en na het uitvoeren van de taak moeten stilstaan bij zijn eigen wijze van taakuitvoering: wat heb ik gedaan, wat werkte goed en wat zou ik de volgende keer anders doen. Op deze manier ontwikkelt de leerling inzicht en controle over het eigen denken en leren. Deze focus op zogenaamde meta-cognitieve vaardigheden is belangrijk voor studiesucces (Hattie, 1996), maar ook voor de overdraagbaarheid van ontwikkelde vaardigheden naar andere contexten, buiten school of studie. Maar dat niet alleen, ook het leren reguleren van de eigen emoties en motivatie tijdens het leren, zijn belangrijke ingrediënten van een succesvolle leerloopbaan.  

Leerlingen motiveren om te leren is niet altijd gemakkelijk. Echter als zij weten wat het oplevert, is het al gemakkelijker. Een manier is om visueel te maken, welke delen van het brein ontwikkeld worden en ze te laten zien dat ze door te werken aan de taken, daadwerkelijk nieuwe neurale verbindingen ontstaan en ze dus slimmer worden (growth). Echter dit vereist wel kennis over het brein. Als educational trainer en coach aan een Nederlandse Universiteit sta ik nog altijd versteld dat studenten na een introductieles studievaardigheden tegen me zeggen: “Goh, ik wist helemaal niet dat er zo veel te weten is over leren en hoe je brein werkt”. Leerlingen van basis- en middelbare scholen, maar ook studenten in het hoger onderwijs weten weinig over het brein en zeker in relatie tot hun eigen leren. Oorzaak daarvan is dat de meeste docenten dit ook niet weten. Dus de keuze van een leer- en doceer strategieën berusten veel meer op wat men altijd gedaan heeft, vroeger in de eigen docentopleiding of van collega’s heeft geleerd, dan dat deze gebaseerd is op de vraag welke strategie past het best bij wat ik mijn leerlingen/studenten wil leren. En overigens is dit niet uit onwil of desinteresse van de docent. Ik train vele docenten en allen zijn zij zeer geïnteresseerd en bereidwillig om te luisteren naar nieuwe mogelijkheden en deze ook toe te passen. Het probleem is alleen dat de vertaling van breinkennis naar bruikbare strategieën in de klas nog te weinig docenten bereikt heeft. Ik probeer dit met mijn trainingen te veranderen.

Het weten hoe je eigen belangrijkste instrument om te leren (je brein) werkt en het managen van je eigen denken en leren, is de basis van leersucces. Laten we deze basis een vast onderdeel maken van ons curriculum op basis- en middelbare scholen, zodat veel meer leerlingen dan nu geloof hebben in hun eigen kunnen als het gaat om leren.

Tips voor docenten:

  • Leer de basis beginselen van de werking van het brein en wat het betekent voor leren
  • Laat leerlingen trots zijn op hun prestaties door de lat hoog te leggen.
  • Bied een volgorde aan van kleine taken die de student helpt naar zijn vooraf bepaalde doel
  • Laat de leerling vooraf, tijdens en na de afronding van de taak met een mede-leerling nadenken over de aanpak van de taak. Wat werkte goed en wat zou ik een volgende keer anders doen.
  • Laat plaatjes van het brein zien vooraf aan een taak. Als je met deze taak aan de slag gaat, activeer je dit deel van je brein. Bij deze aanpak spreek je grotere delen van je brein aan, dan bij die aanpak. Leerlingen zullen dan eerder geneigd zijn om de strategie te kiezen die zorgt voor meer breinactivatie.
  • Laat leerlingen samenwerken, maar laat er ook ruimte zijn voor het zelfstandig ontwikkelen van nieuwe kennis.
  • Laat leerlingen kennis in relatie tot een bepaalde context bestuderen (sociaal, cultureel etc). Het wordt pas betekenisvol en ze zien waarom de kennis relevant is.

 

Vond je het interessant? Deel deze blog dan met anderen
« Terug

Laat een reactie achter

Naam
E-mail (verplicht, niet openbaar)
Bericht
Disclaimer

Gratis
Ebook

Meld je aan onder
"Inspireer mij!" en
ontvang GRATIS het
E-book "De 3 sleutels
naar minder werkdruk
en meer werkplezier
".

boek

Inspireer mij!

Slimmer opleiden tips
Slimmer leren tips
Nieuwste ontwikkelingen

Bedankt voor uw inschrijving. U kunt de E-book hier gratis downloaden! Veel plezier er mee!
Gratis Aanmelden

7

stappen
slimmer studeren

Verbeter je cijfers met deze online videotraining.