Love2Learn
Ik wil slimmer leren
Love2Teach
Ik wil slimmer opleiden
« Terug

Beter later dan nu…

25 - 12 - 2013 - Didactische aanpak in de klas

Het eind van het jaar nadert en dat betekent voor mij een moment van bezinning. Heb ik de dingen die ik vorig jaar weer zo optimistisch had voorgenomen, ook gerealiseerd? Wat heb ik niet gedaan en waar zat dat dan in? Ben ik geduldig genoeg geweest als het gaat om me een tijd lang inspannen om mijn voornemen voor mekaar te krijgen en heb ik niet te snel opgegeven als de beloning niet meteen kwam. Of ben ik voor de “quick wins” gegaan en had ik niet beter wat meer tijd kunnen nemen, zonder meteen een “beloning” te willen krijgen?

En juist dit kunnen uitstellen van de beloning, het geduld hebben om daar uiteindelijk de mooiste vruchten van te kunnen plukken, blijkt een goede voorspeller te zijn voor academisch en sociaal “succes”. En welke leerlingen dit  al van nature in zich hebben, wordt al op jonge leeftijd zichtbaar.  

Er is jaren geleden een bekend experiment gedaan door onderzoekers van Stanford “ the marshmellow  experiment”. In dit experiment krijgen 4 en 5-jarige een spekje voor zich neergelegd. Hen wordt verteld dat de onderzoeker even weggaat en als ze kunnen wachten met het opeten van het spekje totdat de onderzoeker weer terug is, dat ze dan als beloning nog een spekje krijgen.

Wat bleek nu…de kinderen die het meest succesvol waren in het  uitstellen van de beloning, bleken op latere leeftijd betere sociale vaardigheden te hebben, beter om te kunnen gaan met frustraties en verleidingen en meer academisch success in hun tienerjaren. Als volwassenen bleken ze beter in staat ideeen te uiten, te concentreren, vooruit te plannen en stress te managen.

Het prettige is echter dat zelfbeheersing iets is wat geleerd kan worden. Je kunt dit als docent bijvoorbeeld laten doen, door leerlingen doelen te laten stellen en een foto van zichzelf erbij te plaatsen. De leerling heeft de opdracht, dit doel iedere dag te visualiseren en hardop te zeggen. Daarnaast laat je leerlingen piketpaaltjes plaatsen op de weg naar het doel. Zo kunnen zijzelf en jij de progressie bijhouden en leren volhouden. Zou dat niet een mooie opdracht zijn, die je kunt geven aan het begin van 2014 aan je leerlingen?

Een andere manier om zelfbeheersing bij te brengen is leerlingen “als-dan-regels” te laten formuleren. Als ik word gevraagd door een vriend om mee te gaan naar de film, maar ik moet mijn huiswerk nog maken, dan zorg je ervoor dat deze regels/antwoorden vooraf al zijn geoefend door de leerling. Als ik word gebeld en ik heb mijn huiswerk nog niet af, dan antwoord ik met “ik moet eerst dit project afmaken of ik laat je over een paar uur weten of het gaat lukken”. Uit onderzoek is gebleken dat leerlingen met een “als-dan-plan” minder geneigd waren toe te geven aan verleidingen.

Kortom, genoeg stof om over na te denken onder de kerstboom en een mooie kans om je leerlingen een succesvolle start te laten maken in 2014. 

Ik wens je een leerzaam 2014!

 

 

Vond je het interessant? Deel deze blog dan met anderen
« Terug

Laat een reactie achter

Naam
E-mail (verplicht, niet openbaar)
Bericht
Disclaimer

Gratis
Ebook

Meld je aan onder
"Inspireer mij!" en
ontvang GRATIS het
E-book "De 3 sleutels
naar minder werkdruk
en meer werkplezier
".

boek

Inspireer mij!

Slimmer opleiden tips
Slimmer leren tips
Nieuwste ontwikkelingen

Bedankt voor uw inschrijving. U kunt de E-book hier gratis downloaden! Veel plezier er mee!
Gratis Aanmelden

7

stappen
slimmer studeren

Verbeter je cijfers met deze online videotraining.