Love2Learn
Ik wil slimmer leren
Love2Teach
Ik wil slimmer opleiden
« Terug

Waartoe dient onderwijs?

25 - 10 - 2014 -

De laatste twee weken ben ik vanuit verschillende kanten gevoed met ideeen over onderwijs. Ik heb een documentaire bekeken in de bioscoop ‘Alphabet’, die ik iedereen kan aanraden en die gebaseerd is op het gedachtegoed van mijn grote held Ken Robinson. Ik heb lezingen bijgewoond van Micha de Winter over de rol van onderwijs in het opvoeden van jongeren tot ‘wijze burgers’ en van Rolf van der Velde van het ROA over welke eigenschappen en competenties organisaties het meest waarderen in afgestudeerden. Ik heb een gesprek gehad met de voorzitter kwaliteit van onderwijs van een groot schoolbestuur over de problemen met de invoering van 21st century skills in het curriculum van het basisonderwijs en ik heb veel gelezen. De grote vraag die kwam bovendrijven is: waartoe dient onderwijs?


Is het om uiteindelijk wijze burgers in de maatschappij te zetten die overwogen keuzes kunnen maken door een evenwicht te vinden tussen wat in hun eigen belang is en dat van anderen? Zouden we daartoe het ontwikkelen van de intellectuele deugden, zoals het ontwikkelen van nieuwsgierigheid, moed, standvastigheid, bescheidenheid, zelfstandigheid en ruimhartighheid, niet op moeten nemen in het onderwijsprogramma?


Is het om mensen op te leiden die uiteindelijk excellent worden in hun vak - ook al bovengemiddelde cijfers halen in hun opleiding – en tevens toe te rusten met sterke sociale vaardigheden, zodat deze werknemer niet alleen zichzelf maar ook het team waarin deze werkt wordt versterkt door zijn of haar aanwezigheid?


Uit onderzoek blijkt ook dat de kosten van een onderpresterende werknemer twee keer zo hoog zijn als de baten van overpresteren. Dus vanuit die optiek is de keus voor excellentie en talentontwikkeling niet zo’n logische, maar zouden we ons meer moeten richten op de groep die onderpresteert.


Maar wat is dan presteren en hoe meet je dat? Zijn dat je cijfers op een toets die je vergelijkt met hoe leerlingen in andere landen op diezelfde toets presteren, zoals bij de PISA toetsing wordt gedaan? En leidt dat dan tot succesvolle burgers en professionals? Het best scorende land op de PISA toetsen in verschillende domeinen is China. In Alphabet kun je aan de gespannen en ongelukkige gezichtsuitdrukkingen van de Chinese scholieren zien hoe zij hierover denken.


Dit staat haaks op de sfeer en de filosofie van het schilderoord van Arno Stern. Decennia lang komen kinderen en volwassen naar zijn oord om te schilderen in vrijheid. Hij ziet de natuurlijke uitdrukkingen van de kinderen in de schilderijen die zij maken, de expressie die opduikt wanneer het kind zijn spel mag spelen zonder belering en zonder commentaar, het natuurlijke spoor. Hij pleit ervoor kinderen in vrijheid te laten kiezen, geen standaarden op te leggen, geen moeten, want dan pas komt echt tot uiting wat het kind vanuit zichzelf voelt, ervaart en denkt zonder inmenging van buiten af. Het product van die keuze, zijn volwassen zoon die ook een rol heeft in de documentaire, lijkt een gelukkig en succesvol individu op zijn terrein van gitaarbouwen. Hij zegt dit te danken te hebben aan zijn ouders die zich nooit iets van standaarden hebben aangetroken en hun zoon bewust buiten het formele onderwijs hebben gehouden. Hij vertelt ook dat hij alleen deze vrijheid heeft kunnen omarmen doordat hij zichzelf een aantal persoonlijke regels heeft opgelegd, zoals dagelijks om 06.00 opstaan om handboog schieten te oefenen en gaat hierin met veel discipline te werk. Misschien is het voor jezelf een aantal doelstellingen en regels formuleren wel het geheime ingredient om kinderen op te leiden in vrijheid van keuze en aanpak en ze zo van binnenuit gestuurd tot bloei en ontwikkeling te laten komen?


Wat in elk geval een heel tastbaar resultaat was, dat mij wel schokte, is het archief van Arno Stern waarin hij van de afgelopen decennia schilderijen door kinderen gemaakt systematisch en op jaar heeft bewaard. Hij constateert daarin een verschuiving van wat kinderen maken.  Tussen 1950-1980 maakten kinderen waar ze zin in hadden en bleven diezelfde schildering vaak wekenlang herhalen. Dit omdat ze de vreugde die ze wisten te gaan ervaren met het maken van datzelfde object, de intrinsieke beloning van voldoening, konden voorspellen. Na 1980 wordt het echter anders. Vanaf die periode constateert hij  dat kinderen abstracte werken gaan maken. Ze lijken niet meer te schilderen vanuit vrijheid door iets schilderen wat ze zelf leuk vinden, zoals alsmaar hetzelfde huis. Ze lijken na te zijn gaan denken over de vraag: wat zal bij de volwassenen de meeste goedkeuring en waardering opleveren? Ze werken bewust of onbewust anticiperend op wat zij denken dat de volwassenen –docent en ouders- van hem of haar verwachten en zal bekoren.Heel ver doorgetrokken zie je dan een situatie ontstaan, zoals vandaag in het AD stond. ‘Elke Chinese student kent wel een andere student, die onder de druk van verwachtingen van ouders en docenten bezwijkt en uit het leven stapt’. Dat staat gelukkig nog altijd ver van– hoewel ook wij onze voorbeelden hebben -  onze eigen realiteit.


Ik heb de antwoorden op waartoe ons onderwijs zou moeten leiden ook niet. Wat ik wel vind, is dat onderwijs (formeel of informeel) bij de lerende een gevoel van urgentie, nieuwsgierigheid en hoop zou moeten losweken.  Ik daag jou graag uit om - net als ik - de komende weken na te denken en met je collega’s te praten over de vraag: waartoe dient onderwijs?

 

Vond je het interessant? Deel deze blog dan met anderen
« Terug
[url=http://buy-pillsviagra.org/]buy-pillsviagra.org.ankor[/url] priceslevitra-generic.com.ankor http://onlinewithoutprescriptionpropecia.net/
by ehaburobocu at 11-11-2016
[url=http://buy-pillsviagra.org/]buy-pillsviagra.org.ankor[/url] priceslevitra-generic.com.ankor http://onlinewithoutprescriptionpropecia.net/
by ounuhobox at 11-11-2016
[url=http://buy-pillsviagra.org/]buy-pillsviagra.org.ankor[/url] priceslevitra-generic.com.ankor http://onlinewithoutprescriptionpropecia.net/
by weqamusi at 10-11-2016
[url=http://buy-pillsviagra.org/]buy-pillsviagra.org.ankor[/url] priceslevitra-generic.com.ankor http://onlinewithoutprescriptionpropecia.net/
by atitaniiwori at 10-11-2016
[url=http://20mgprednisone-online.org/]Prednisone Without A Prescription[/url] E N Viagra http://cialis20mg5mg.net/
by afdaipobis at 31-08-2016
[url=http://20mgprednisone-online.org/]Prednisone[/url] Viagra Online England http://cialis20mg5mg.net/
by uboguguke at 31-08-2016
[url=http://20mgprednisone-online.org/]Prednisone 20mg[/url] Viagra Aus Deutschland Bestellen http://cialis20mg5mg.net/
by okeeowiqoew at 31-08-2016
[url=http://20mgprednisone-online.org/]Prednisone Without Dr Prescription[/url] Cvs Viagra Substitute http://cialis20mg5mg.net/
by mibehiritosev at 31-08-2016
[url=http://20mgprednisone-online.org/]Prednisone With No Prescription[/url] Viagra Pills http://cialis20mg5mg.net/
by anjutagavuim at 31-08-2016
[url=http://20mgprednisone-online.org/]Prednisone[/url] Cheap Viagra Pills http://cialis20mg5mg.net/
by eyukacwagfena at 31-08-2016
GUPg82 http://www.y7YwKx7Pm6OnyJvolbcwrWdoEnRF29pb.com
by Mark at 12-05-2016
bakd3w http://brothosonkonlonwon.ru
by babsabtabkapfd at 21-01-2016
リックオウエンス スニーカー スーパーコピー 2ちゃんねる http://www.bestevance.com/louisvuitton/index_6.html
by リックオウエンス スニーカー スーパーコピー 2ちゃんねる at 29-12-2015
ブランド スーパーコピー ピアス juju http://www.gowatchs.com/brand-237.html
by ブランド スーパーコピー ピアス juju at 28-12-2015
エルメス 靴 スーパーコピー 時計 http://www.bestevance.com/Hermes-1/index.htm
by エルメス 靴 スーパーコピー 時計 at 28-12-2015

Laat een reactie achter

Naam
E-mail (verplicht, niet openbaar)
Bericht
Disclaimer

Gratis
Ebook

Meld je aan onder
"Inspireer mij!" en
ontvang GRATIS het
E-book "De 3 sleutels
naar minder werkdruk
en meer werkplezier
".

boek

Inspireer mij!

Slimmer opleiden tips
Slimmer leren tips
Nieuwste ontwikkelingen

Bedankt voor uw inschrijving. U kunt de E-book hier gratis downloaden! Veel plezier er mee!
Gratis Aanmelden

7

stappen
slimmer studeren

Verbeter je cijfers met deze online videotraining.